Předoperační příprava

V tuto chvíli se začínáte připravovat k závažné operaci zažívacího traktu, která je podle výsledků všech dosud provedených vyšetření nezbytná v rámci léčby Vašeho onemocnění. Jsme potěšeni, že jste si pro operaci zvolil(a) naše pracoviště. Chirurgické výkony na zažívacím traktu v celém jeho rozsahu jsou hlavním odborným programem naší kliniky. K těmto operacím přicházejí do Thomayerovy nemocnice nemocní z celé České republiky. Thomayerova nemocnice je součástí komplexního onkologického centra - u nádorových onemocnění proto můžeme podávat i nejmodernější varianty léčby. Kolektiv lékařů a sester chirurgické kliniky se bude po celou dobu hospitalizace snažit, aby Vaše operace dopadla dobře a pobyt v nemocnici byl co nejkratší. Pro co nejlepší výsledek operace však můžete udělat hodně i Vy svým aktivním přístupem. Dovolujeme si Vám proto touto formou poskytnout několik doporučení, která zvyšují šanci na rychlý a nekomplikovaný průběh operace i následné rekonvalescence.

Je žádoucí, abyste před nástupem do nemocnice byli v co nejlepší duševní a fyzické kondici.

Umožňuje-li to Váš zdravotní stav, snažte se o pravidelnou fyzickou aktivitu. Doporučujeme například delší každodenní procházky, které zvyšují kondici a posilují svalovou hmotu. Po operaci ji budete velmi potřebovat. Stravujte se racionálně, vhodná je výživa bohatá na bílkoviny a vitamíny. Své tělo můžete posílit i speciálními nutričními přípravky. Mezi nejpoužívanější patří nápoje Nutridrink, které lze zakoupit v jakékoliv lékárně. V areálu Thomayerovy nemocnice je lékárna umístěna hned vedle hlavního vchodu. Cena Nutridrinku se pohybuje okolo 30-40 Kč za jedno balení. Nápoj obsahuje kromě potřebné energie i všechny pro tělo důležité vitamíny a minerály. Naše pracoviště i řada světových doporučuje užívat dva nápoje denně po dobu 10-14 dnů před operací. Vybrat si můžete z řady příchutí. V případě že kouříte, doporučujeme cigarety před operací zcela odložit. Snažte se předcházet nachlazení a nákaze infekční chorobou. Akutní infekce by pravděpodobně znamenala odklad Vaší operace. Důležitý je také dostatek spánku, který dodává Vašemu tělu sílu, umožňuje regeneraci a posiluje imunitní systém. Jste-li zvyklí usínat s pomocí prášků na spaní, můžete tyto užívat až do operace. Speciální režim a včasné vysazení vyžadují naopak některé léky ovlivňující srážlivost krve (Warfarin, Anopyrin, Godasal a další). Na užívání těchto léků nás prosím upozorněte minimálně týden před operací.

Při delších operacích se výrazně zvyšuje riziko vzniku krevní sraženiny v žilách dolních končetin. Uvolnění sraženiny do plic je závažnou, život ohrožující, komplikací. V odborném jazyce se hovoří o tromboembolické nemoci. Pro prevenci vzniku krevní sraženiny dostanete před operací elastická obinadla na obě dolní končetiny a injekci tzv. nízkomolekulárního heparinu na ředění krve. Podávání těchto injekcí bude pokračovat i po operaci, stejně jako přikládání bandáže dolních končetin. Místo elastických obinadel si můžete před nástupem do nemocnice zakoupit komfortnější a vysoce funkční operační elastické punčochy. Ty Vám zůstanou i po operaci na další nošení, které se obecně doporučuje na dobu 3-4 týdnů. Cena elastických punčoch se pohybuje okolo 300 Kč za pár a zakoupit je můžete v kterékoliv prodejně zdravotnických potřeb. V Thomayerově nemocnici se prodejna nachází poblíž lékárny u hlavního vchodu.

Pooperační období není časem pasivního odpočinku ale aktivní rehabilitace. Podle stavu nemocného a rozsahu výkonu začínáme se vstáváním z lůžka již v den operace. Chůze s oporou a mytí u umývadla následuje druhý den. Postupný návrat k normálnímu příjmu stravy je dnes po operaci zažívacího traktu poměrně rychlý. S výjimkou operací na jícnu a žaludku podáváme již první den tekutou stravu. Pokud se Vám před operací osvědčil Nutridrink, je možné a vhodné užívat ho i po operaci. Jste-li zvyklí na žvýkačku, ebojte se ji přibalit do svého zavazadla. Žvýkání má příznivý vliv na rychlost obnovy funkce střev. Nezapomeňte na knížku, časopis, křížovky, rádio nebo MP3 přehrávač se sluchátky – celkově Vám zpříjemní pobyt v nemocnici.